نحوه ثبت نام در سامانه مودیان:

برای ثبت نام در سامانه مودیان لازم است که مودیان مراحل زیر را طی کنند:

  1. ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
  2. دریافت گواهی امضای الکترونیک
  3. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  4. دریافت شناسه کالاها و خدمات

که در ادامه باهم به توضیح تمامی موارد بالا می پردازیم.

 

ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی:

احتمالا اغلب مودیان مالیاتی پرونده مالیاتی خود را از پیش تشکیل داده اند اما در صورتی که هنوز اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نکرده اید لازم است با ورود به سامانه https://tax.gov.ir نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی نزد سازمان مالیات اقدام کنند.

 

نکته بسیار مهم :

در صورتی که پس از تکمیل اطلاعات و ایجاد کارپوشه، مجددا در سامانه ثبت نام الکترونیکی اطلاعات خود را ویرایش کنید وضعیت کار پوشه شما از “مجاز” به “غیرمجاز موقت” تغییر می کند و تمامی شناسه های یکتای مالیاتی غیر فعال می شود و امکان بارگزاری و ارسال صورتحساب برای آن کارپوشه وجود نخواهد داشت. پس از تکمیل اطلاعات و تایید شدن اطلاعات ویرایش شده، کارپوشه مجددا فعال می شود. برای فعال شدن شناسه یکتای قبلی لازم است که مجددا درخواست دریافت شناسه یکتا کنید. پس از تایید درخواست، شناسه یکتای قبلی برای شما فعال خواهد شد.

 

.5 کپی آگهی تاسيس (ممهور به مهر سازمان)
.6 کپی آگهی آخرین تغييرات روزنامه رسمی (ممهور به مهر سازمان)
.7 معرفی نامه نماینده سازمان (ممهور به مهر سازمان)

دریافت گواهی امضا الکترونیک به صورت حضوری و غیر حضوری

 

برای دریافت گواهی امضا الکترونیک مودیان می توانند از طریق سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام به نشانی https://www.gica.ir اقدام به صدور و دریافت امضا الکترونیک کنند.

 

دریافت گواهی امضا الکترونیک به صورت غیر حضوری با GICA

مراحل دریافت امضا الکترونیک به صورت غیر حضوری به صورت زیر است:

 

  • به سامانهgica.ir مراجعه کنید و از قسمت بالای صفحه گزینه ی ” صدور گواهی ” و سپس گزینه ی  “ثبت نام غیر حضوری گواهی الکترونیکی ” را انتخاب کنید.
  • با وارد کردن کامل اطلاعات هویتی در سامانه ثبت نام کنید
  • پس از ثبت نام از طریق گزبنه ” ثبت درخواست گواهی امضا الکترونیک” درخواست خود را ثبت کنید
  • بعد از ارسال درخواست یک رسید/ کد رهگیری برای شما صادر می شود که با به همراه داشتن این کد یا رسید لازم است به یکی از شعب دفاتر پیشخوان یا اسناد رسمی مراجعه کنید و نسبت به دریافت گواهی امضا دیجیتال خود اقدام کنید.

 

از طریق سامانه https://www.gica.ir/portal/index?77 می توانید لیست مراکز و شعبی که خدمات مربوط به گواهی امضا دیجیتال را ارائه می دهند مشاهده کنید و نزدیک ترین مرکز به خود را انتخاب کنید.

 

دریافت گواهی امضا الکترونیک به صورت حضوری:

برای دریافت گواهی امضا الکترونیکی به صورت حضوری لازم است به یکی از شعب دفاتر پیشخوان یا اسناد رسمی مراجعه کنید و ابتدا اقدام به پر کردن فرم درخواست گواهی امضا الکترونیک کنید که همانطور که در بالا هم اشاره کردیم از طریق سامانه  https://www.gica.ir/portal می توانید نزدیک ترین مرکز به خود را پیدا کنید. هنگام مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی یا شعب دفاتر پیشخوان جهت دریافت امضا الکترونیک به صورت حضوری لازم است که مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

 

.1 هزینه صدور گواهی (مبلغ آن در دفتر ثبت نام صدور گواهی مشخص می شود)
.2 تكميل بودن فرم درخواست
.3 اصل و کپی هر دو روی کارت شناسایی ملی
.4 اصل و کپی یكی از مدارك شناسایی عكسدار معتبر زیر:
.4.1 شناسنامه
.4.2 گواهينامه
.4.3 گذرنامه