فروشگاه دارن کتاب با استفاده از نرم افزار حسابداری میتوانند کسب و کار خود را متحول کنند. زیرا نیاز به مدیریت هزینهها و درآمدهای خود دارند. تا باعث موفقیت کسب و کارشان شود.
در این مطلب به معرفی نرم افزارهای حسابداری مناسب برای فروشگاههای کتاب پرداخته و با ویژگیها، قابلیتها و عملکرد نرم افزار حسابداری مناسب این صنف آشنا شویم .
در کتابفروشیها به دلیل تعداد بالا و تنوع کتابها، مدیریت کالا و میزان فروش و سود هر کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این مسائل ، مدیریت یک فروشگاه کتاب بدون استفاده از نرم افزار حسابداری کاری سخت و دشوار می باشد.
ویژگی کاربردی و اصلی نرم افزار حسابداری فروشگاه کتاب
- مدیریت فروش کالاها
در فروشگاههای کتاب، هزاران نسخه مختلف کتاب موجود میباشد. در نرم افزار کتابفروشی میتوان با تعریف انواع گروهبندی و زیر گروه ، مدیریت کالاها ، فروش و انبارگردانی آنها را بطور منظم و دقیق فراهم آورده و برنامه ریزی مناسبی برای جایگزینی کالاها انجام داد.
- تعریف تخفیف های متنوع
در کتابفروشیها میتوان به مناسبتهای مختلف مانند عید، هفته کتاب و غیره تخفیفهای مختلفی در نظر گرفته شود. باید در نرم افزار فروشگاهی امکان فراهم گردد تا فروشگاههای کتاب بتوانند در بازه تاریخی مدنظر روی برخی از کالاها یا همه آنها تخفیفهای درصدی ، ریالی و یا پلکانی در نظر گرفته و محصولات خود را با تخفیف به مشتریان ارائه دهند.
- گزارشات دقیق و کاربردی
گزارشهای منظم و دقیق کمک شایانی به وضعیت کسب و کار فروشگاه داران میکند. به علت تعداد بالای کالاهایی از قبیل کتاب در کتابفروشیها ، باید نرم افزار حسابداری فروشگاه بتواند به مانند یک حسابدار دقیق و در هر بازه تاریخی ( روزانه، ماهانه و سالانه ) گزارشهایی از موجوی کالاها ، بدهکاری ها ، بستانکاری ها ، میزان فروش روزانه ، میزان فروش هر کتاب به تفکیک، میزان فروش نسخههای مختلف کتب، آمار دقیق خرید و فروش و گزارش دقیق سود و زیان کتابفروشی را فراهم آورد. این گزارشها میتواند بر روی مدیریت هزینهها و درآمدهای کتابفروشی اثرگذار باشد.
- اطلاع رسانی به کتابخوانها
اگر فروشگاههای کتاب مایل به ارتباط منظم و همیشگی با مشتریان خود بوده و قصد اطلاع رسانی بابت تخفیف های جدید و ویژه و حتی مطلع کردن مشتریان از جدیدترین محصولات و کتابهای تجدید چاپشده را دارند، میتوانند از نرمافزاری بهره ببرند که قابلیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بصورت گروهی و حتی انفرادی را دارا باشد. این پیامکها فرصت مناسبی را برای جذب دوباره مشتریان در اختیار فروشگاه داران قرار میدهد.
- محیط ساده و کاربردی
نرم افزار حسابداری کتابفروشی باید به گونهای طراحی شده باشد که همهی کارمندان فروشگاه به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. محیط کاربری نرم افزار باید کاملاً ساده، کاربردی و در عین حال جذاب طراحی باشد.
- دیگر ویژگی های کاربردی
– قابلیت اتصال به کارتخوانهای بانکی جهت تسریع در پرداخت مبلغ فاکتور
– قابلیت اتصال به انواع پرینترهای صدور فیش جهت ارائه فاکتور به مشتری
– قابلیت اتصال به انواع لیبل پرینتر در صورت نیاز به چاپ بارکد مجدد و چسباندن بر روی کتابها
– قابلیت اتصال به انواع بارکدخوانها
– قابلیت تعریف صندوق دار با دسترسیهای محدود
در این مقاله به بررسی قابلیتها و ویژگیهای مهم نرم افزار مناسب برای فروشگاه های کتاب پرداختیم. استفاده از نرم افزار فروشگاهی کتابفروشی میتواند گزینه خوبی برای افزاش فروش و اداره کسب و کار فروشندگان این صنف باشد.
پیشنهاد ما برای کتابفروشیها، نرم افزار فروشگاهی دشت همکاران سیستم نسخه عمومی پیشرفته میباشد. نرم افزار دشت پیشرفته علاوه بر ویژگیهای ذکر شده در بالا ، قابلیت ماتریس کالا را داراست که این قابلیت برای کتابفروشیها بسیار مناسب است. بطوریکه با قابلیت ماتریس کالا میتوان همه مشخصات تخصصی کتابها مانند قطع کتاب، مولف، گروه سنی و …برای یک بار تعریف شده و در کمترین زمان و با استفاده ازین مشخصات کالاها را تعریف کنیم.
برای آشنایی بیشتر به مقاله ماتریس کالا مراجعه کنید.